Wednesday, May 04, 2011

Visste du dette om internett-hastighet?
Mine faste lesere vet jeg har hatt store problemer med internett og hastigheter en lang tid.
I en lang periode har jeg målt linjehastighet.
Som denne fra leverandøren NextGenTel:
http://www.bredbandskollen.se/
Har også benyttet den nøytrale:
http://www.bredbandstest.no/?gclid=CLHk2MPUzqgCFZZE3god626PfQ
Begge viser tilfredsstillende resultater hva hastighet angår.

Men det hjelper ikke meg. Det går fortsatt utrolig langsomt og stadig vekk får jeg tidsavbrytelser. Ikke til å leve med når jeg flere dager i uken har hjemmekontor.

Så i ettermiddag fikk jeg profesjonell assistanse. Og da kom svaret helt klart: Det er linjene og serverne det er noe feil med.
Vi testet både fra min Lenovo-PC og spesialisten også fra en ny Mac.

Når opp til 89% av meldinger sendt blir tapt, blir de sent på nytt og på nytt og på nytt, og ditto for svar; da blir resultatet  en responstid som ikke er til å holde ut.

Underlig leverandører som NextGenTel ikke undersøker slikt før de leverer anbud og lover topp hastigheter. Ikke sant? Er det kun for å kjøpe seg billig inn? Så sent som i november 2010 lovet de, skråsikkert, at alt skulle være på plass fra 01.01.2011. Fortsatt har de mildest talt leveringsproblemer.
image
Du kan teste selv kvaliteten på din internettforbindelse http://pingtest.net/ 
Se bildet over. Som er det  “beste" resultatet oppnådd i ettermiddag. Det gir testens dårligste karakter hva gjelder nettkvalitet - klikk på bildet og les i boksen nede til venstre.

Håper jeg kan delta aktivt i våre blogfora om ikke lenge

No comments: