Thursday, May 06, 2010


ABC3 - D
Nå har vi vært på langtur i tre uker. På tide å vende nesen nordover. Til en liten by, vi tidligere kjørte igjennom til og fra jobb hver dag halve året. Men, så kom det en tunnel under Oslofjorden, og byen ble utenfor vår alfarvei.
image 
Byen er faktisk min farmors fødeby og kjent for blant annet et spesielt trafikkskilt.
Ja, du ser riktig: Det er julenissen du ser på skiltet.
image
Vi skal til Drøbak, bare ca 40 km syd for Oslo.
Navnet sies å ha sitt opphav i “Drøye bakker”. Og det er det opp fra Oslofjorden (Drøbaksundets nordende).
Men hvorfor dette skilt med Julenissen på?
image image
Her finner du Julehuset, som har åpent året rundt. Klikk på bildet og bli med inn.
image image
Når du har gjort dine juleinnkjøp, kan du stikke innom Julenissens eget postkontor. Med eget Julenissestempel.
image image
image image
Bebyggelsen skiller seg nok en del fra hva man finner, spesielt i Danmark. Men, det kan dere jo se selv.
image 
København har sin lille havfrue. Drøbak har tre.
image image
image image
Om du skulle bli sulten eller tørst, er det bare å velge og vrake i kaffeer og restauranter. Ingen tvil om hva de serverer øverst til venstre. Nederst til venstre Jungeltelegrafen i den gamle Telegrafbygning. Høyre øverst: Deilig å sitte i denne hagen og se ned på småbåthavne og trafikken i Oslofjorden. I det lille røde huset, finner du restaurant og kafe Det Gamle Bakeri – ja, det er et gammelt bakeri.
image 
Er du i det kulturelle hjørnet, hva med et besøk her i Lutefisk museet? Det eneste i sitt slag i hele veden. Drøbak har selvfølgelig også sitt akvarium eller Oslofjordens Marinbiologiske Senter som er det offisielle navnet.
image 
Bare noen minutter med båt ut i Oslofjorden ligger Oscarsborg festning. Her arrangeres konserter, teater, opera, petanque, salutter og det er Spa-hotell der som er åpent året rundt. Det er eskostisk det. Festning var i kamp med Nazi – krigsskip om morgenen den 9. april 1940 og forsinket Nazistenes erobring av Oslo.
Les mer om historien og sommerens aktiviteter her.
image 
Du finner mer om Drøbak på min andre blog. Blant annet at Drøbak var loshavn og ikke bare det, den var også vinterhavn for Christiania (Oslo)
Fra norsk Wikipedia:
Drøbak er kjent både som badeby og nisselandsby, og har en ikke ubetydelig turisme. Byen har mange pittoreske, gamle hus. Mange av dem er påbyggede stuebygninger fra sent 1600-tall og fremover. De mange kunstgallerier, småbutikker og utstillinger trekker mange besøkende til byen sommerstid. Da er torget og spesielt stranda full av mennesker. Byen har også julenissens postkontor.
Ved Badeparken ligger Drøbak kirke, kalt Vår Frelsers kirke, som ble innviet 29. oktober 1776. Kirken er inspirert av Vår Frelses kirke i Kristiania, den nåværende Oslo Domkirke. Kirken er arkitektonisk litt av en severdighet. Rokokko i tre. Få slike kirker står igjen.
Follo museum ligger i Drøbak.

Torkildstranda sør mot Elle tåkeklokke.
Drøbak blir gjerne kaldt "badebyen", dette fordi byen har manger strender og var i gamle dager et populært badested for Oslobeboere. Av strender i Drøbak er det verdt å nevne: Badeparken, Parrstranda, Torkhildstranden og Skiphelle.
Flere herlig ABC- D-løsninger finner du ved å klikke på denne setningen.
PS. Drøbak ligger i kort avstand fra Oslo, så når du møter andre bloggere fra hele verden  under OsloBG – ta en tur innom. Det er turen verdt.

37 comments:

Annettes space said...

Åhhhh, så dejligt :-))
Jeg var spændt på hvor vi skulle hen i verden idag, og så tager du os til Drøbak.
Den lille koselige by har jeg besøgt flere gange da jeg var barn.
Helt fantastisk med et gensyn. TAK for det :-))

Maria G said...

Tack för denna fina rundvandring i Dröbak. Underbara och fina bilder!
Trevlig helg!

Dina Ingvil said...

For et genialt skilt og et flott sted. Takk for turen:)

Living next to me said...

hva var du så nære uten stikke innom;O)
Drøbak er vakker juleby året rundt .

Helle K. said...

Jul hele året - hvor hyggeligt :)

Mia Folkmann said...

Hvor ser det hyggeligt ud! Jeg elsker de smukke, gamle træhuse - og jeg elsker især gode kaffesteder. Julehuset kunne også være sjovt at se... ;-)

Anonymous said...

Härlig läsning och underbara bilder.
Man har lust att åka på en gång :))
Mvh Halina

Julia said...

Drøbak virker jo som et meeeget hyggelig sted!!
En skam at jeg aldri har vært der..

.. Så det er dér nissen bor ja? Og jeg som alltid har fablet om at han bor på Nordpolen... :-/

Ha en god helg!!

Fruen said...

Elsker denne julebutikken som er åpent året rundt :)
Har faktisk en del jule pynt derfra som er kjøpt midt på sommeren,det er en merkelig tid og handle julepynt på :)
Men utrolig koselig og ta fram til jul :)
Tusen takk for hyggelig besøk (som alltid :):) av deg på min blogg

Rimkogeren said...

Tak for din kommentar :-)
Spændende rundtur :-)

Synnøve. said...

Takker for denne turen til Dröbak.
Fikk en utrulig lyst å reise ned dit. En liten koslig by det må en si.
Akkurat passe for en helgetur.

Julenissen bor visst der ser eg. Men han har ju hjem i Rovaniemi i Finland og, hvordan går det til, fniss...

Ska nyte dine bilder en gang til.
Ha ei flott fredag og helg.
Synnöve.

Vilt og vakkert said...

Heisann!
Ikke dumt det der med dill og dall og gammelt oppkok.
Utrolig hvilken kommunikasjon blogg kan gi. Anette kom med forslag på hvorfor det var ei gryte på primstaven til 6. mai. På kurs i jernaldermat hadde ho lært at grønnsakene på foråret skulle kokes fordi da ble de mer "spiselige". Klokt tenkt det også!

Leser innlegget ditt nå- har store forventninger ;:OD) Go´hælj fra meg.

Vilt og vakkert said...

Heisann!
Drøbak er herlig, ingen kan si noe annet.
Go´hælj igjen...

thorzo said...

Ja, Drøbak er et fint sted :-)

Malys krok said...

Så koselig dette var! Er jo kjent med at Drøbak er julebyen i Norge! Flott innlegg! Takk for din hilsen!
-Margit-

Inge said...

Tak for en fin tur i Drøbak :-))

Henny said...

Sikke da et dejligt sted. Både julenisser og havfruer. Der er da vist ikke noget, Drøbak ikke har, i hvert fald ikke af sådant, som er værd at have! :-)

Anonymous said...

Det må være byen jeg skal til næste gang jeg er i Norge, for jeg elsker jul.
Flotte billeder.
God weekend.

Stine said...

For en idyllisk liten by. Jeg tenker på sørlandskysten når jeg ser disse bildene. Samtidig ser jeg jo også hvor lite av landet jeg har besøkt til tross for at vi har vært i Oslo-traktene mange ganger.

Ha ei fin helg!

Anonymous said...

Flott presentasjon av en by jeg dessverre aldri har besøk. Det må jeg gjøre noe med... ;-)

Anonymous said...

Julenisser på denne tid af året o.O
Men faktisk har københavn ikke sin havfrue mere. Kina kom lige forbi og tog den med hjem...

Men kan godt lide atmosfæren i byen

Bararesor said...

Vilken god reklam för Dröbak och med finfina bilder. De tre små Havefruerna hade jag ingen aning om. Tomteskylten var häftig. Förstod när du visade "tomtebyn" att det är klart att det måste finnas en skylt. Heja Dröbak...
Ha det...// barbro

Kathrine 'Glimt' said...

Drøbak er veldig hyggelig sted... tror jammen jeg må ta en tur dit i sommer ;)
Vincents første leke fra mormoren hans ble innkjøpt i Drøbak (- en mor og datter utflukt);) en rosa spilledåse...hihi. Det var da enda uvisst at vincent ble en gutt ;)

Madame said...

Wauw, det var spændende at blive vist rundt i Drøbak af dig! Jeg håber at opleve byen også i virkeligheden.

God weekend til dig!

Rantamor said...

Jag tackkar för rundturen i Dröbak. Kul. Gick igång på skylten med tomtenissen, eftersom vi hade en fotoutmaning i dag i Fototrissen "skyltar" och där hade den passat bra.
Och jag som är en riktigt tomtefreek skulle nog trivas där.
Men du sjöjungfrur och tre stycken...dom verkade lite torrlagda.

Trevliga bilder.
Ha d.

Vibekes lille ullne said...

Drøbak er en herlig by! Det er lenge siden jeg var der sist, men etter å ha lest innlegget ditt fikk jeg veldig lyst til å ta en tur igjen!

Takk for kommentar på bloggen min, og fortsatt god søndag! :)

Unknown said...

Look at all of your non-english typing followers!!! I love this and the photos! I dream daily of going photo hunting like this. Hopefully one day again...

Charlotta-Livet med leran said...

Ha,ha varning för jultomtar. En fin presentation av din by.

Veronika said...

Utrolig artig det skiltet i Drøbak! Drøbak ser ut til å være et flott reisemål, takk for titten:)

Kamelryttersken said...

Lurer på om ikke ørkendyret også har vært i Drøbakk, men vi er ikke helt sikre, men han påstår hardnakket at han har sett tre havfruer, så da så...

Og Ja, det er et flyselskap som heter Delta, men det kom jeg ikke på i nattens mulm og mørke. (Har enda ikke skjønt det der med at det skal være mørkt om natta på våren, men det skal visst være sånn sønnafjells...)

Mona said...

Aha, det är i Drøbak julenissen håller till på sommaren! Det är där han badar och solar och vilar upp sig. Jag gillar dom tre havfruerne. Köpenhamn kan slänga sig i väggen med bara en! Jag måste säga att jag undrar vad man har att uppvisa på ett lutefiskmuseum?!

Anonymous said...

De er også kønne at se på^^

linsky said...

Så masse flotte bilder fra Drøbak. Herlig!

Ellen said...

Sååå fint!! Jeg MÅ feriere mer i Norge!! Det er så mange plasser jeg har lyst til å besøke og etter å ha lest innlegget ditt her, og sett på alle de flotte bildene, så skjønner jeg at jeg må komme meg til Drøbak! Fortere enn svint!!

Denblyviol said...

Det er dejligt at komme rundt omkring. Tak for rundvisning.

BirtH said...

Takk for turen til Drøbak! Veldig lenge siden jeg har vært der, ikke siden min bror bodde i Hurum. Det julehuset har jeg besøkt. På veggen i arbeidsrommet vårt har vi en plakat om utstilling av Ellen Tangen på Galleri Cassandra i 1985 :-D
God helg!

Lifecruiser Travel Blog said...

Jag kommer inte ihåg att jag såg den skylten med julenissen, men annars er allt välbekant ut :-)

Nu påminde du mig om att jag faktiskt tog några foton när vi var där, men var i all världen har jag gjort av dom? Borta? Hm.... Får leta lite senare...